mandag 21. august 2017

Lofoten, Festvågtind.


Etter en god natts søvn på hotell, og en god frokost, var det på tide å få sekken på ryggen igjen og utforske mer av Lofoten. Været var fint, så hva er vel ikke bedre enn en fjelltur da?

Planen var Festvågtind, som de jeg haika med dagen før anbefalte, og jeg fant ut at det er et vann på veien opp, hvor det går an å telte. Så da var det bare å komme seg avgårde. Jeg gikk fra hotellet, og til der stien starta opp på fjellet. Det tok ca. 30 min å gå, men jeg brukte litt lengre tid, siden jeg tok en del bilder ogsånt på veien. Det var jo en helt ny verden når det er sol!







Ca. ved den steinrøysen mellom fjella gikk stien opp til fjellet.




Da jeg kom til stien, og hadde gått noen få meter oppover, røyk brystreima på sekken, noe som passa veldig dårlig. Sekken veide sikkert 25kg, og når ikke alt sitter som det skal, blir det jo enda tyngre. Men jeg fikk løst det på en måte. Helt i starten var det en steinrøys med mange store steiner som man måtte klatre på, og da ble jeg litt redd for at hele veien opp skulle være sånn, for da hadde jeg ikke klart å ta med sekken. Men heldigvis ble det fort en fin sti. Det var veldig bratt da, og jeg kjente etterhvert at det hadde vært deilig med gåstaver. Jeg gikk veldig sakte, og måtte ha en del pauser på veien, og det var flere folk som stoppa og sa de var imponert over at jeg gikk med sekken opp. Jeg sa at jeg hadde tenkt til å telte ved et vann.

Viktig å nyte utsikten på veien opp.

Da jeg hadde kommet et stykke, så jeg at noen lengre opp vinka og pekte mot høyre, og da jeg snudde meg mot høyre, så jeg litt av et vann. Lengre ned. Så jeg hadde klart å gå et stykke høyere enn vannet, og ganske langt ned så jeg en annen sti som førte til vannet. Jeg gadd ikke gå ned igjen til den stien, så jeg klatret over en steinrøys, og da så jeg hele vannet.




Da jeg kom meg ned til vannet, gikk jeg litt rundt, og fant en sykt fin teltplass med en veldig fin utsikt utover havet og litt av Henningsvær. Planen var egentlig å sette opp teltet, og så gå resten av veien opp, men da teltet var slått opp, var jeg egentlig godt fornøyd med det jeg hadde fått til. Så jeg ble bare der.






På kvelden ble himmelen helt fantastisk, og da skulle jeg faktisk ønske at jeg kunne delt dette med noen, for det var så fint! Men får delt det med dere nå da.


Her kosa jeg meg!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar