søndag 22. mai 2016

Min uke på Gili Air


Norge: 14:19

Bali: 20:19
Dag 11-17


Velkommen til Gili Air, hvor eneste bekymringen er å få solkrem i øynene.


Nå er jeg glad jeg skriver dagbok, så jeg får med meg det viktigste. Jeg kan jo starte med å si at Gili-øyene er tre øyer mellom de litt større øyene Bali og Lombok. Om du er som meg, og ikke er så glad i party, men heller vil våkne frisk og uthvilt dagen etter, klar for stranda, er Gili Air et bra valg. Gili Trawangan er mer for partypeople.

Ingen av øyene har noen form for trafikk. Her er det hest og vogn, eller sykkel, som er eneste form for transportmiddel. Vi leide sykkel den ene dagen, men det er mye sand på "veiene", så om du ikke har sykkel med tykke dekk, kan man like gjerne gå.

Hele turen, med transport til og fra kaia, båt tur/retur og overnatting i 6 dager, kostet meg ca. 1000kr.

Mandag var dagen vi (danskene og jeg) dro fra surfecampen. Kjøreturen fra Balangan til stedet vi skulle ta båten fra tok ca. 2 timer. Da vi kom til havna måtte vi vente i en time før båten gikk. Jeg hadde gledet meg til å sitte på taket av båten, for å få frisk luft og sol på kroppen, men på denne båten gikk det selvfølgelig ikke. Det er ikke så digg å sitte inne i en båt med 70 andre svette mennesker. Men etter ca. 1,5 time var heldigvis Gili Air første stopp. Vi begynte å gå til bungalowen vi hadde booka, men etter noen minutter med trasking i solsteka og tunge sekker, spurte vi noen lokale om veien. Og da fikk vi vite at det tok minst 20 minutter å gå ditt. Vi hadde tenkt til å spare hestene for kiloene våre, men da måtte vi bare. Jeg satt med hjertet i halsen hele veien, og trodde vogna skulle knekke flere ganger. Men det gikk heldigvis bra. Etter å ha slappet av litt i bungalowen/hytta, gikk vi ut og spiste, og tok en liten rusletur, før vi la oss tidlig for å lade opp til neste dag.



Her bodde vi!

Tirsdag var det 17.mai! Frokosten som var inkludert med bungalowen kunne ikke helt måle seg med den maten jeg er vant med å spise på 17.mai, men jeg ble mett hvert fall! Og jeg hadde papegøye til selskap. Så leide vi sykler, men siden vi hadde sykler med tynne dekk, måtte vi dytte på den mesteparten av veien. Da vi endelig fikk somlet oss til stranda, bestilte jeg meg en pinacolada for å feire Norge litt, men den smakte dritt. Men det var en deilig og avslappende dag. Solnedgangen var helt fantastisk! Og på kvelden spiste vi middag på stranden, under stjernehimmelen. Romantisk middag for 3.
Jeg hadde ikke trodd at det skulle bli noen bigg deal å ikke være i Norge på 17.mai, men jeg savna faktisk veldig hjem den dagen. Eller, jeg savna champagnefrokosten med jentene. Men det kommer heldigvis 17.mai nesteår også.





Onsdag våknet jeg sånn halvveis på natta av at noen hylte, men jeg sovna igjen. På morningen spurte jeg danskene om en av de hadde hylt, og da var det hun ene som hadde vært på do og sett en kjempe-edderkopp. Det ble noen timer på stranda denne dagen også, og på ettermiddagen skulle vi prøve paddle board, men det ble overskyet og blåste noe veldig, så da ble det tidlig middag istedenfor. Tilbake fra middagen var edderkoppen, eller Arthur som vi kalte den, tilbake på badet. Ikke så kult, men så ikke noe mer til han resten av uka. Avsluttet dagen med filmkveld og godis.



Torsdagen ble nok en dag på stranda, før vi igjen prøvde lykken med paddle board. Vi fikk leid hver vår i en time, til 60kr per person. I starten skjønte jeg ikke helt hvordan jeg skulle stå, og falt ganske fort. Fikk stående applaus fra en hel turistbåt, hyggelig det! Fikk teken etter hvert da, og det var veldig deilig følelese å bare stå der og padle rundt. Kommer garantert til å gjøre det igjen! Alle de andre dagene hadde vi spist middag ved stranda, så denne dagen fant vi ut at vi skulle prøve noe litt mer lokalt inn på øya. Hun ene dansken hadde lest en anbefaling om en bra restaurant, og den fant vi. Heldigvis, for maten, chicken curry, var sinnsykt god! Og det var veldig koselig der. Så jeg anbefaler det videre. Ruby´s restaurant.



For å finne restauranten, let etter det skiltet som det står mango på.



Fredag sto jeg opp før danskene, pakka sekken, spiste frokost, og tok meg ei litta rusletur rundt hele øya. Det tok ca. 1,5 time, med mange bildestopp. Det var en veldig fin tur, møtte på mange lokale som smilte og sa god morgen, uten noe mas. Så det anbefaler jeg alle å gjøre! Gikk også forbi en huske i vannet, og vi gikk tilbake dit og tok bilder etter at jeg hadde kommet tilbake fra morgenturen. Så ble det igjen noen timer på stranda. Middagen i dag ble grillet kylling som var supergod!

Lombok i bakgrunnen

Fant ananastre!

Ca. 50 kr for mat og drikke!


Lørdag sto vi opp litt tidlig for å snorkle etter skilpadder. Det sto skilt hvor beste område for dette var, så vi fulgte skilta og var klare for å finne skilpaddene. Etter noen minutter i vannet begynte det å stikke rundt på kroppen, og jeg spurte etter hvert danskene om de også kjente noe, og det gjorde de. Det ble bare verre og verre, så etter ti minutter i vannet gikk vi på land igjen, for det var veldig ubehagelig. Etter en times tid prøvde vi igjen, et annet sted, og der var det mye bedre. Ingen stikking og masse fisk! Etter en times tid med snorkling dro vi på stranda. Etter en stund gikk vi for å snorkle igjen, og da jeg var sliten, tom for strøm på goproen, og på land igjen, ropte danskene på meg. De var fortsatt ute i vannet, og jeg svømte ut igjen. Og der, der var havskilpadden! Den var sinnsykt stor, mye større enn overkroppen min. Og den var så søt! Men som sagt så var selvfølgelig goproen tom for strøm da, så jeg har ikke bilde av den. Og det er litt kjedelig, for det er ikke hver dag man ser en så stor havskilpadde. Eller havskilpadde i det hele tatt. Menmen. Det var litt av en opplevelse å svømme over den!
Vi gikk for samme restaurant som dagen før, for maten der var veldig god. Denne dagen gikk jeg for kyllingspyd, og det var også veldig godt. Vi satt og pratet og koste oss etter maten, men så ble jeg akutt dårlig, og maten lå ved siden av meg på stranda. På restauranten. Så konkluderte med at kyllingen jeg hadde spist kanskje ikke var helt bra. (Jeg er frisk igjen nå!)

Har veldig mange fine bilder fra snorklingen, så tror det blir et eget blogginnlegg.




Nemofamilien på tur, trykk på bildet og se nøye etter over den hvite koralen, så er det en bitteliten nemo der også.

Selfie med all fisken

Så ble jeg dårlig…


Ble ikke den beste avslutningen på Gilituren, men jeg har hatt en veldig bra uke, og skulle gjerne vært en uke til, men jeg har en todoliste som venter på meg på Bali. :)

I dag, søndag, dro vi tilbake til Bali. Nå har jeg noen dager i Ubud, men mer om det i morgen, før du sovner av tidenes lengste blogginnlegg.

Blogglisten hits

2 kommentarer: