søndag 15. september 2019

Toget til Haugastøl


Det er så mange steder jeg har lyst til å se i Norge, og det er ikke alltid at tog og buss går dit du vil. Og uten bil blir det jo enda vanskeligere. Jeg hadde lyst på en fjelltur, og da jeg fant ut etter litt research at jeg kunne ta toget til Haugastøl, og komme meg til høyfjellet ved å gå i et par timer, måtte jeg jo bare det! Så fredag for en uke siden, tok jeg natt-toget mot Bergen. Litt før 04:00 på natta, var jeg den eneste som gikk av på Haugastøl (bortsett fra en mann som hadde sovet forbi stoppet sitt i Geilo). Det var bekkmørkt ute, men helt klar stjernehimmel. 

Jeg slo på hodelykten, tasta inn målet på Googlemaps, og startet å gå. Jeg var veldig spent på om jeg skulle klare å finne frem, på dette helt nye stedet, i svarteste natta. Jeg fulgte hytteveien oppover, og etter å ha gått litt feil, kom jeg tilslutt til området hvor jeg skulle finne stien videre inn på fjellet. Lettere sagt enn gjort. Jeg vurderte et lite øyeblikk å sette meg ned et sted, og vente til det ble lyst. Men så hadde jeg veldig lyst til å komme meg opp til fjellet og få med meg soloppgangen. Så jeg endte med å lete videre. Etter å ha Googlet litt, fant jeg ut at stien jeg lette etter, skulle være ved et vann. Og det var ikke noe vann der jeg var. Så jeg la inn vannet på Googlemaps, måtte gå litt tilbake igjen, og da fant jeg endelig skilt som viste veien videre inn i fjellet. Da hadde jeg allerede brukt to timer på å finne stien, og det var nok dobbelt så lang tid, enn hva jeg hadde brukt om jeg kunne veien. 




Jeg kom meg tilslutt til Kvasshovdtjørne, vannet jeg hadde tenkt å telte ved. Og det var så fint der! Jeg rakk å få på plass teltet, før solen ønsket dagen velkommen. Det var litt av en belønning, etter å ha traska rundt i flere timer. 


 


Det ble noen deilige dager i fjellet, og det var veldig fint at det var så enkelt å komme seg hit! Jeg tror jeg brukte 3 kvarter ned til togstasjon igjen, så det er absolutt ikke langt!


Om noen vil ha en enkel beskrivelse: Tast inn Tjørngravtjørni på Googlemaps når du kommer til Haugastøl. Du følger Fjellvegen opp, og når du kommer til en parkeringsplass før vannet, er stien på høyre side. Der kommer det et skilt med forskjellige stier du kan gå, men du skal følge stien som går mot Ustaoset (tror det var det som sto på skiltet). Etter en snau haltime oppover i en litt bratt bakke, kommer du til Kvasshovdtjørne, og der flater det ut. 


Om noen har tips til fine tursteder man kan komme til med buss eller tog, tar jeg gjerne imot tips og evt. beskrivelse til fine steder.

1 kommentar: