søndag 28. april 2019

Eventyrer på fulltid


Jeg tipper de fleste friluftsinteresserte har hørt om Camp Villmark. Det hadde jeg også, men hadde ikke noen planer om å dra. Men så tikket det inn en mail fra Turistforeningen, som sa at jeg fikk rabattert inngangsbillett siden jeg er medlem der, og da jeg tok en liten titt på hjemmesiden til Camp Villmark, så fant jeg ut at det kunne være verdt å dra for å ta en titt. Jeg hadde jo uansett fri denne lørdagen. Så klokken 11 satte jeg meg på toget til Lillestrøm. Det var foreløpig ikke kommet så mange mennesker da jeg kom dit, så da gikk det fint å titte litt på tilbudene som var der. Med andre ord fikk jeg shoppa litt.



Klokken 13 skulle jeg på et foredrag med Jens Kvernmo. Jeg tenkte at det kom til å bli litt folk, så jeg var litt tidlig ute. Nærmere sagt en time tidligere. Det jeg ikke tenkte på, var at det skulle være et annet foredrag klokken tolv. Og foredraget, det handlet om feller og fellefangst. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre, men i og med at jeg satt ganske langt foran i salen, var det ikke bare å snike seg ut. Så jeg satt og måtte følge med, og late som at fellefangst på smådyr, var noe som interesserte meg veldig.



Men så kom foredraget til Jens Kvernmo. Fy søren for en inspirerende fyr. Han sa opp jobben, og fulgte drømmen om friluftslivet. Og som han sa: Noe må ofres, for at drømmen skal bli fulgt.



Da dette foredraget var ferdig, var det bare å løpe til neste. Nå var det Tonje Blomseth som sto for tur. Hun fortalte om en tur til Canada på 10 måneder, som hun gjorde sammen med (eks)kjæresten. Bildene og alt hun fortalte, gjorde at jeg også fikk sykt lyst til å dra og utforske Canada. (Jeg trenger bare en friluftsfyr, som kan jakte.) Og det kommer en serie fra denne ture, på TV!




Til slutt var det Friluftskongen over alle, selveste Lars Monsen. Da jeg fant ut at foredraget skulle handle om bjørner, og hvordan oppføre seg i villmarken ovenfor bjørnene, ble jeg litt usikker på om jeg bare skulle droppe det. Men heldigvis ble jeg. Monsen startet med å fortelle at han hadde kontaktet TV2 og NRK for mange år siden, men at de ikke var interessert i idène hans, så han begynte å filme turene sine selv, for å se om han kunne gjøre noe ut av det. Så han viste en del klipp fra amatør-filmingen hans, av møte med bjørn. Monsen viste også mange fine filmklipp og bilder av Canada og Alaska som var veldig inspirerende.




Når man hører på de turene disse folka har vært på, så føler jeg at å sykle Norge på langs eller haike til Lofoten ikke er så stort, og begynner å drømme enda større.

Jeg har vært veldig inspirert av disse folka, men etter å ha sett og hørt på disse menneskene in real life, har jeg bare blitt enda mer inspirert, og jeg tenker at det hadde vært så kult å vært eventyrer på fulltid. Tenk å reise rundt og gjøre akkurat som man vil, når man vil, og innimellom holde foredrag og inspirere andre!

Syv timer senere satt jeg på toget tilbake inn til Oslo, med ny inspirasjon og nye drømmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar