torsdag 20. oktober 2016

Hva verden tenker om Norge


Jeg tror jeg har lært mer om Norge på dette halve året, enn hva jeg har lært de resterende 24 åra i livet mitt. I hvert fall med tanke på hvordan folk fra andre land tenker om landet vårt. Når jeg presenterer meg som "Martine from Norway" får jeg med en gang høre påstander om Norge, uten at de i det hele tatt har vært der. Nå skal dere høre:

Det er to ting jeg tror 99% av de jeg har møtt jorden rundt, har kommentert når jeg sier jeg er fra Norge. Nemlig at Norge er et dyrt og kaldt land å leve i. Da kan jeg fortelle at om sommeren, så kan du faktisk nyte en halvliter øl til i underkant av 100kr, på dager med mellom 20-30 varmegrader. Da får de hakeslep. Mest på grunn av ølen tror jeg. For det er alltid den de vil sammenligne prisen med i andre land.
Vi er bleike i Norge. En gang fikk jeg høre at jeg var for brun til å være Norsk. En annen gang fikk jeg høre av en fyr at jeg var den bruneste nordmannen han hadde sett. Og han hadde møtt hvert fall 20 stykker. Det tar jeg som et kompliment. Tror faktisk jeg må endre passbildet mitt før jeg kommer hjem.

Det er noen som har fått med seg at vi i Norge har en vakker natur. Da er det som regel fjordene som blir nevnt. Da kjenner jeg at jeg blir litt stolt. Helt til de sier Nordlyset. Jeg kjenner jeg blir flau når folk sier at de alltid har drømt om å dra til Norge for å se Nordlyset. Jeg blir flau fordi jeg må fortelle at jeg faktisk ikke har sett det selv. "I haven't been that far north" prøver jeg å unnskylde meg med. For å si det sånn, neste reisemål er Norge.

Da jeg couchsurfa i California, var han jeg bodde hos veldig opptatt av at jeg skulle fortelle om trolla, han hadde nemlig sett filmen "Trolljegeren". Han sa at han hadde Martine fra Norge hos seg, spurte meg om hva det skumleste i Norge var, og jeg svarte troll. HE-HE. Dette filma han og la ut på Mystory. Han syns det var veldig morsomt.

Vi er rike. En fyr fra Australia sa han ville reise med meg, siden jeg måtte jo være så rik som kom fra Norge. Da sa jeg bare at Norge er et rikt land takket være laks og olje, men det er ikke dermed sagt at vi som bor der er så veldig rike. Det var til og med en som ble litt sjokkert da jeg sa vi hadde uteliggere i Norge.

Jeg har møtt et par Brasilianere som jeg ikke har skjønt bæret av hva har sagt, men da jeg sa jeg var fra Norge (Jeg tror de spurte om hvor jeg var fra), sa de: ah, bacalao!!! Jeg vet ikke hvor norskt det er, men om det er det de tenker på når noen sier Norge, så har vi hvert fall satt Norge på kartet! Haha, jeg Googla det, og bacalao er torsk på spansk. Så da gir det kanskje litt mer mening.

Det er ikke alle som klarer å sette Norge på kartet. For noen er Norge en stat i USA. Og Justin Bieber er forresten fra Norge.

Sånn. Nå vet du også kanskje litt mer om landet vårt. :)

Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar