torsdag 29. september 2016

Rio, du har ikke skremt meg ennå

"Skal du dra til Rio alene? Da må du være forsiktig, du som har blondt hår, det er lett å se at du ikke er en av dem. Og for guds skyld husk å ta ut de gullringene du har i ørene!"

Jeg var ikke redd da jeg bestilte flybilletten, men jeg ble det etterpå, da folk frarådet meg i å dra til Rio de Janeiro. Fordi jeg er ei blondine som reiser alene. Så jeg skal helt ærlig si at jeg har gruet meg litt til å reise til Rio. Så for meg at ALLE brasilianere var tyver. Og allerede i Costa Rica gikk øredobbene mine, og fant plass nederst i sekken. 

Nå har jeg tilbrakt tre dager i Rio, og jeg har ennå ikke følt meg redd. Og folk går jo faderen meg med gullsmykker fra topp til tå her! Jeg syns det er så unødvendig at folk skal plotte inn i hodet mitt at alt er så farlig. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal gå inn i en mørk bakgate og veive med GoProen. Akkurat som alle andre steder i verden. Jeg har da klart meg hele veien fra Bali til Brasil på fem måneder, uten å bli frastjålet noe! (Bank i bordet...)

Uansett. Jeg landa i Brasil mandag morgen. Satt en halvtimes tid og ventet på flyplassen til det skulle lysne litt, før jeg tok bussen til hostellet. 
Jeg tror faktisk jeg fikk litt kultursjokk på veien til hostellet. Jeg har jo sett bilder fra Rio, men det å se favelaene (boliger som blir bygget uten at folk eier tomten/slummen) med egne øyne, var litt sykt. Det er så mange små hus som ligger tett i tett innover i landet og oppover åsene. 


På bildet under ser dere kanskje det brune bak de blå bygningene... Det er favelaen.


På veien til hostellet fikk jeg mitt første møte med Jesus. 



Det var helt fantastisk å komme frem til hostellet, og jeg fikk sjekket inn med en gang, enda klokken bare var 08:00. Så etter en dusj og mat i magen, tok jeg t-banen for å møte ei jeg møtte i Seattle. Hun hadde allerede vært her i en uke, så hun tok meg med noen steder hun allerede hadde vært.

Første stopp var de kjente, fargerike trappene, Escadaria Selaron. De er laget med fliser fra hele verden. Jeg trodde vi skulle være der litt, så jeg tok ikke så mange bilder, men plutselig var vi på vei til et annet sted, så jeg tror jeg vil tilbake dit i morgen og se litt mer.




Så dro vi til en park, Parque Lage, som også er en turistatraksjon. 


Dere ser så vidt Jesus på toppen av fjellet. Den lille streken...




Møtte også på lille Petter edderkopp. 


Etter det gikk vi ganske langt, og på slutten var jeg så sliten. Hadde sovet ca.6 timer på to døgn, så da var det deilig å komme tilbake til hostellet og legge seg! Var egentlig meningen at Alina(hun jeg møtte i Seattle) skulle bo på samme hostell, men det var visst flere med samme navn i Rio, bare i forskjellige bydeler... Menmen. 
Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar