lørdag 24. september 2016

Frem og tilbake er like langt

Har fått noen meldinger om at jeg må oppdatere bloggen, så her kommer det, selvom det ikke har skjedd noe spennende de siste dagene. 

På mandag tok jeg båt ut til en annen øy i Bocas Del Toro, Panama. Jeg hadde håpet det skulle være litt  mer som bildene viser når man Googler "Bocas Del Toro", men nei. Jeg tror ikke man kan være der og leve på budsjett...


Hostellet var veldig koselig da, det lå på vannet, som mange av de andre husene gjør her.




Det var stort sett dårlig vær der, og om jeg skulle til stranda måtte jeg gå en halvtime gjennom jungelen, noe de sa ikke var trygt å gjøre alene, for det er vanlig å bli ranet der. Så da turte jeg jo ikke det... Jeg hadde egentlig planer om å bli i Panama til i dag, fredag, men jeg dro tilbake til Costa Rica allerede onsdag morgen. Følte den turen til Panama bare var sløsing av penger og tid, kunne heller blitt noen ekstra dager i Puerto Viejo, siden der likte jeg meg veldig godt. Jeg dro tilbake dit da og ble der i to netter, tilbake på yndlingshostellet.



I går gikk rastaflettene. Da hadde jeg hatt de i en uke. Det klødde så jævlig, siden jeg ikke har fått vasket håret ordentlig med shampoo osv. Det tok tre timer, men det var veldig deilig da de endelig var ute. Men jeg savner de faktisk litt nå.



Åja! I går kom ungen til de som eier hostellet med kakaofrukt! Så da fikk jeg smakt på frukten, og på kakaobønna. Den var veldig bitter, og jeg klarte egentlig ikke helt å kjenne sjokoladesmaken... Hehe!



I dag tok jeg bussen fra Puerto Viejo, til San José, siden jeg reiser videre til et nytt land i morgen. Så da jeg var fremme i San José, flokka det taxifolk seg rundt bussen som gribber, og jeg sa bare at jeg måtte hente bagasjen min først. Så var det en fyr som lurte på hvor jeg skulle, og jeg sa hvor. Men først spurte jeg om han hadde taksometer og om han tok kort, fordi jeg ville ikke ta ut mer penger, siden jeg drar i morgen. Jada, det hadde han. Så han tar sekken min og går til bilen. Som er en privatbil. Så sier han at taxien står en annen plass. Og dum som jeg er tror jeg på han. Men så viser det seg jo at det er den bilen han kjører. Jeg spør hvor taksometeret er, og han peker på km-telleren... Også stopper han ved en minibank så jeg skal ta ut penger. Jeg spør hvor mye jeg skal ta ut, og han sier at det kommer an på hvor mye trafikk det er... så jeg tar ut ca. 300kr, og tenker at det er mer enn nok. Så da vi nærmer oss hostellet, sier han hvor mye han skal ha, på spansk. Jeg skjønner ingen ting, og han blir irritert, og begynner å kjefte og smelle og sier MUCHO TRAFICHO, og tegner i handa si hvor mye han skal ha, som jeg tror er det jeg tok ut, og gir han det. Neida. Han skal ha det tredobbelte, som er nærmere 700kr.  Da sier jeg klart i fra at det skjer ikke, og at det var en grunn til at jeg spurte hvor mye det kom til å bli, ellers kunne jeg tatt bussen. Så fortsetter han å kjefte og smelle, og jeg presser ut noen krokodilletårer, og da pruta han seg ned til ca. 500kr. Som fortsatt egentlig er ALT for mye. Hadde ikke sekken min liggi i bagasjerommet, så hadde jeg hoppet ut av bilen og stikki, men jeg kunne ikke det heller da. Så da måtte vi innom en ny bank og ta ut mer penger. Fyfaen da var jeg sint. 500kr er ganske mye når man prøver å leve på budsjett altså. Og jeg betalte 250kr for samme avstand da jeg landa her. Men jeg får bare lære av mine egne feil, og dere kan lære av mine feil, at når en "taxisjåfør" går mot en privatbil, så setter man seg ikke inn!

Neste gang jeg blogger, er jeg nok i BRASIL! Gleder meg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar