onsdag 17. august 2016

Nå er jeg lei av å være turist

Da har jeg allerede vært en tur i Washington DC, og jeg kan si det med en gang at det er ikke bare ETT  hvitt hus der altså. Men det var det hvite huset på bildet under som det var flest politifolk rundt, og mest turister, så jeg tok en sjans. Hørte forresten også at orange is the new black... Hehe, neida.




Jeg kom til Washington DC på mandag, etter to dager med tog. Toget skulle egentlig være der på formiddagen, men ble plutselig to timer forsinket, og det ble fort ettermiddag før jeg kom meg til leiligheten til hosten. Han sa til meg at jeg kunne legge fra meg tinga i resepsjonen hos dørmannen, men der var det ikke plass til mine ting, så da måtte jeg vente en time til så hosten kom seg hjem fra jobb... Og jeg hadde bare denne dagen og tirsdagen til å se byen, så jeg ble litt småstressa. Men til slutt fikk jeg lagt fra meg tinga og kommet meg ut. Da var klokka allerede fem! Hater når ting ikke går som jeg planlegger. Og det stoppa jo ikke der heller. Da jeg endelig kom meg til Det Hvite Hus, og skulle gå litt videre, blåste det opp til storm. Og jeg er ikke så veldig glad i tordenvær. Så da kom jeg meg fort tilbake til leiligheten.


Jeg må bare si det at denne hosten er den dårligste jeg har vært hos så langt. Selvom han skrøt av at han bodde i den dyreste blokka i DC eller noe, og han spanderte middagen min, hadde han det veldig rotete, og det var ikke vaska der på noen uker. Og da har det ikke så mye å si om den er dyr. Så veldig glad jeg bare hadde en natt der for å si det sånn.

I dag, (fortsatt tirsdag her i noen minutter til), sto jeg opp veldig tidlig, og kom meg egentlig ut derfra så fort jeg kunne. (Jeg stakk ikke uten å si hade altså!) Og i dag fikk jeg lagt fra meg tinga i resepsjonen, så jeg bare kunne plukke det opp før jeg skulle ta toget. Så da hadde jeg hele dagen på å se det jeg ville se. Jeg starta med å gå til Chinatown, og det var en sykt kul port der.





Og fotgjengerfelta var litt kule også!




Så gikk jeg videre for å finne botanisk hage, men var der så tidlig at de ikke hadde åpnet ennå, slo ihjel tiden med litt selfies. Den lille, lange stanga i bagrunnen er Washingtonmonumentet forresten. Kommer til den senere.
 

Botanisk hage var fint det, helt greit, men var ferdig i løpet av 20 minutter. Inkludert dopause.




Så surra jeg litt rundt, for jeg skjønte ikke helt hvor jeg skulle gå. kom over denne vannstjerna, og det er ild i midten!


Så fant jeg ut av hvilken vei jeg skulle gå, og det var mange museumer på veien, og blant annet national Air and Space museum. Grunnen til at jeg gikk inn var fordi det sto at det var gratis. Hehe! Men det var faktisk veldig kult. Fikk tatt på månen, og sett romdrakta Neil Armstrong brukte da han satte sine føtter på månen.




Også leste jeg om apene som de sendte opp i rommet. Begge kom levende tilbake, men den ene døde fire dager senere. Stakkars, tenkt så redde de må ha vært!


Etter det gikk jeg og så på Washingtonmonumentet som er reist til ære for USA´s første president, nemlig George Washington.


Så gikk jeg en lang vei rundt et vann og i en park for å komme til Roosevelt memorial og Luther King Jr. memorial. Møtte på noen Canadagjess på veien.





Så da det var sett, gikk turen videre til National World War II memorial, som var veldig fint!



Til slutt var det Lincoln Memorial Reflection Pool, som ikke var så fint fordi det var masse canadagjess som hadde driti vannet skittent. Men da var jeg hvert fall i mål, og hadde traska ca. hele National Mall. Og alt dette klarte jeg på ca. seks timer. Melder nye gnissesår mellom låra, og noen nye par med gnagsår på føttene, men jeg sa til meg selv at det bare er bra med litt smerte, for da kjenner man at man lever. Eller noe sånt.


Nå sitter jeg på toget nedover mot Miami, for å ta meg ei litta ferie. Foran meg sitter det to hypre barn, og faren forer dem med godis, så det er jo bra at jeg er så SYKT glad i barn... Og ved siden av meg sitter en eldre mann, som ikke har skifta klesstil siden 80-tallet, og mest sannsynlig ikke pussa tenna siden da heller (og jeg er veldig sikker på at det ikke er jeg som lukter, for jeg fikk vaska klær i går!), så de klarte jo fint å ødelegge togidyllen. Og du lurer vel på hvorfor i alle dager jeg drar fra texas, og hele veien opp til DC, for så nedover igjen. Jo det skal jeg si deg! Det her er min reise, og da gjør jeg akkurat sånn som jeg vil. Eller at det ikke var noen annen rute, og jeg måtte ha bytta tre tog for å komme meg til Florida, så da tenkte jeg at jeg kunne spare den ene togturen med å sjekke ut DC i noen dager først, når jeg måtte dit uansett. Så da slapp du å lure på det.

Nå gleder jeg meg til å bare slappe av i noen dager, for nå er jeg så lei av å gå rundt og leke turist. Så nå har jeg bestilt seng på et hostel, som skal ligge så godt som på Miami beach. Gleder meg til å sove i seng igjen også, etter 8 netter på tog og i sofaer.

(Må bare beklage skrivefeil og evt.historiske feil, men nå er jeg så sliten at jeg orker ikke lese gjennom.)
Blogglisten hits

1 kommentar:

  1. Du burde lage ett kart over ruta de, hadde vært artig å se. :)

    SvarSlett