søndag 2. desember 2018

På helgetur til Rondane

Jeg er veldig rastløs for tiden. Så fort jeg ikke er på tur, får jeg skikkelig abstinenser etter dra på tur igjen. Jeg klarer på en måte ikke å slå meg til ro med det livet jeg har nå. Selvom det er en økonomisk trygghet med fast jobb og fast sted å bo, kjenner jeg veldig på at jeg gjerne skulle gjort noe helt annet, et helt annet sted enn i Oslo. Men enn så lenge må jeg bare godta det livet jeg lever nå, og heller ta dag for dag for å nå de drømmene jeg har. Men for å døyve denne rastløsheten, må jeg komme meg litt bort innimellom. Denne helgen ble det Rondane som sto for tur. Og det ga mersmak, så hit må jeg tilbake når snøen har forsvunnet. 


Jeg hadde fått ordnet meg fri på fredagen, så jeg hadde langhelg. Tok toget til Otta tidlig fredag morgen, og så taxi opp til høyfjellshotellet jeg hadde booket meg inn på. Så var det bare å få skiftet til varme turklær, og komme seg ut. Dama i resepsjonen anbefalte å gå til Ulafossene. Og det var perfekt for meg. Jeg ble så ivrig, og til tross for sur vind og sludd, var ikke det noen hinder for en fantastisk opplevelse. Den ene fossen var finere enn den andre, jo lenger opp jeg gikk.



Det ble en kort tur denne dagen, da jeg kom litt sent opp, og det ble fort mørkt. Men det var den veldig fin tur som ga meg mye, selvom den var kort. 

I går, lørdag, sto jeg opp tidlig, spiste frokost, og kom meg ut før klokken var ti. I dag var planen å gå opp et fjell som heter Kåsen. Startet med å gå samme veien som dagen før, langs elva og fossene. Så skulle jeg følge en sti som gikk mot Peer Gynt-hytta, men det var lettere sagt enn gjort, da det hadde lagt seg en del snø, og stien var vanskelig å se. Så jeg bare gikk, og fulgte magefølelsen. Og der var det plutselig et skilt som pekte i retning til Kåsen. Derfra ble det litt lettere å følge stien, da det var merket opp på trærne. 


Det var en veldig lett tur, litt tyngre på grunn av snøen, men ellers veldig lett. Og en fantastisk utsikt på toppen. 360 grader med utsikt, og fjell så langt øye kunne se. Eneste negative var at det blåste veldig, så det ble bare noen bilder, og nyte utsikten litt, før det ble å komme seg ned igjen.


Det hadde bare gått to timer fra jeg gikk fra hotellet, og kom ned fra fjellet, så jeg tenkte å gå litt mer. Planen nå var å gå til en foss som heter Brudesløret. 




Var mye fint å se på veien til fossen, men selve fossen var ikke så fin. Ikke nå på vinterstid hvert fall. Må si de fossene som lå ved hotellet var mye finere!


Så var det bare å returnere til hotellet. Hadde noe kilometer tilbake også, og det var greit å komme tilbake før det ble mørkt. Etter en lang dag i fjellet, var det deilig å avslutte dagen i boblebad, for så en god middag. 

I dag drar jeg tilbake til Oslo. Har bare vært inne på hotellet, da det har snødd og blåst en del, men er deilig det også. Så nå sitter jeg foran peisen, og skal lese litt i en bok. 

Tenker at nestegang jeg drar til Rondane, blir det noen dager på telttur. Gleder meg allerede.

1 kommentar:

  1. Nok en fin tur ser jeg, fine bilder.
    Rondane er fin på sommeren også.
    "Gammeltante"😄

    SvarSlett