torsdag 11. oktober 2018

Tilbakeblikk på (halve)Norge på langs



Det er kanskje på tide med et lite tilbakeblikk på Norge på langs. Eller halve Norge på langs. Jeg har allerede vært hjemme i en måned. Og det har tatt tid å fordøye denne turen.



Dagene går litt inn i hverandre når jeg tenker tilbake, så jeg er glad jeg skrev dag for dag på Facebooksiden min som du finner HER. Har nesten litt lyst til å grine når jeg ser tilbake, for jeg savner det skikkelig, selvom turen var psykisk krevende, så var det så utrolig mange, flotte naturopplevelser.




Norge på langs ble kanskje ikke helt som jeg hadde sett for meg. Jeg skal innrømme at jeg tok litt lett på det. Og jeg skjønte etterhvert hvorfor ikke alle gjør det.



Jeg starta hele turen med å bli syk. Men influensa og tette bihuler skulle ikke få sette en stopper for turen.



Det ble noen korte etapper de første dagene. Oppoverbakker og motvind gjorde meg demotivert, jeg var sliten og lei etter første dagen, og hadde egentlig bare lyst til å slenge sykkelen i grøfta og sette meg på første fly hjem.


Men så tenkte jeg at jeg skulle gi det en sjanse, og første mål ble å komme meg til Alta. Og etter fem dager kom jeg meg til Alta. Laaangt etter skjema, men jeg fant tidlig ut at det var viktigere for meg å nyte turen, og ta dag for dag, enn å komme meg til Lindesnes. Nyte de små øyeblikkene, som da jeg snudde hode for å se veien jeg hadde lagt bak meg, og en hel regnbue var bakgrunnsbildet mitt.




Noen dager senere kom jeg til Lyngseidet. Jeg forelsket meg litt i stedet, med varierende fjell, turkist vann og lett sykkelvei.




Senja var utrolig fin, og denne rasteplassen falt i smak.


Så kom det noen dager med hvile i Vesterålen. Mye vind og dårlig vær var god nok grunn til å la en sliten kropp hvile litt.



Vinden var så sterk at en kveld fikk teltet seg en luftetur, men jeg fikk heldigvis tak i det igjen, fløy litt drage med det, før det landa noen meter lenger bort, og jeg fikk hjelp av noen tyskere til å sette det ekstra godt fast. Jeg forlot ikke teltet igjen den natta...



Over på Lofoten var det enda verre vær, og etter noen turer hvor sidevinden prøvde å dytte meg ut i grøfta, og regn som piska meg i trynet, ble det ikke mange mil før jeg tok inn på et litt for dyrt hotell. Dagen etter ble det buss til Moskenes, hvor båten gikk over til Bodø.



Etter noen dager med mye dårlig vær, var det fristende å ta toget straka vegen heim. Men jeg var egentlig bare veldig trøtt, og hadde lyst til å sove videre. Men heldigvis sykla jeg videre.




Så var det Helgelandskysten som sto for tur. Dette hadde jeg gledet meg til. Og det var det god grunn til.




Nå kom også finværet igjen. Jeg fikk se Nordlyset tre netter på rad, fantastiske solnedganger og niser lekte seg i vannet foran teltplassen. Jeg kunne igrunn ikke bedt om en finere avslutning på turen.




Jeg ankom Brønnøysund på en fantastisk varm og deilig dag. Etter å ha fulgt med på værmeldinga, var det meldt drittvær den kommende uka, mye mer regn enn jeg allerede hadde sykla i, og enda kraftigere vind. Jeg hadde en uke igjen av "ferien", og kunne kommet meg litt lenger, men av erfaring visste jeg hvor hardt det ville bli å sykle i vind som nesten var i kategori for storm.

Så jeg bestilte meg lugar på Hurtigruten dagen etter. Det var litt vemodig, men jeg var ganske sikker på at jeg hadde tatt det riktige valget. Så får jeg fortsette del 2 av Norge på langs neste sommer fra Brønnøysund.



 Og hva sitter jeg igjen med etter å ha sykla 1202km? Jeg savner å sove på fantastiske steder i telt. Jeg savner friheten, følelsen og spenningen på at man ikke vet hvordan neste dag blir. Jeg savner følelsen av å ha slått opp teltet etter en lang dag, få på tørre klær, og krype ned i soveposen for å få igjen varmen. For selvom jeg har vært sliten og drittlei enkelte dager, så sitter jeg igjen med mange fine minner. Jeg er enda mer nysgjerrig på alle de fine steden Norge har å by på, og jeg er allerede rastløs etter å komme meg avgårde igjen. Jeg skulle ønske jeg kunne gjort dette som min livsstil. Jeg drømmer også om et lite hus oppe i nord, med utsikt over fjell og fjord. Eller en bil med seng og kokeaparat, så kan jeg kjøre rundt og oppleve steder. Krysser fingrene for at jeg snart vinner i Lotto.

1 kommentar:

  1. Det har vært veldig fint å følge deg på turen. Flotte bilder du tar.

    "Gammeltante" 😄

    SvarSlett