søndag 6. januar 2019

Weekend i Stockholm


Jeg hadde lyst til å stikke av i julen. Jeg drømte om farger og lukter i Marrakech, surfing i Portugal, new years eve i The Big Apple, Nordlyset i Lofoten og lange late dager på en strand i Maldivene. Men da jeg "bare" hadde en langhelg til rådighet, og ikke ville sløse bort tid på lange flyturer, og tusenvis av kroner på "sisteliten" hoteller, måtte jeg finne det billigste og raskeste alternativet. Svergie er kanskje ikke det mest eksotiske, og det står kanskje ikke øverst på liste over steder å dra. Men, man må ikke alltid dra lengst, og det må heller ikke alltid være et nytt land å krysse av på verdenslista.



Så siste fredagen i 2018, tok jeg flyet til Stockholm etter jobb. Jeg har ikke vært på en flyplass siden jeg dro til Sri Lanka i våres. Da jeg sto å så på skjermen over de forskjellige flyvningene, føltes det å dra til Stockholm litt kjedelig. Jeg hadde egentlig litt reisefeber, men den forsvant litt, da jeg så på alle de andre stedene jeg veldig gjerne heller skulle dratt. Mye lenger bort enn fra Norden.

Men ok. Man kan ikke alltid få i pose og sekk. Og flybilletten og hotell var jo allerede bestilt, så Stockholm, here I come.

Flyturen tok èn time. Det føltes som at vi ikke rakk å lette, før vi landa igjen. Ikke for å skryte, men jeg er vandt med litt lengre flyturer enn dette, hehe.



Jeg tok toget fra Arlanda til Stockholm. Førsteinntrykket av Stockholm var kaos. Jeg kom rett inn i et T-banesystem som ikke var til å skjønne, men heldigvis skulle jeg ikke videre med noen T-bane, men bare komme meg ut av kaoset, og til hotellet som lå rett ved Central Station. Da jeg endelig fant veien ut fra kaoset, var det nytt kaos som ventet meg utenfor. Google maps hang seg opp, og etter å ha gått noen runder, fant jeg hotellet, men ikke hovedinngangen. Fant senere ut at jeg hadde gått forbi hovedinngangen noen ganger, men sånn er det når man følger mer med på Google maps, enn hva som faktisk er rundt meg...



Dagen etter fant jeg ut at Stockholm var ikke så kaos som jeg først trodde. Jeg turte aldri å ta T-banen noe sted, men det som er fint er jo at man får sett mye mer ved å gå rundt. Den første dagen ble brukt til å se i butikker og shoppe litt. På kvelden ble det en skikkelig biff til middag.



Jeg fant også ut at svensker, hvert fall i Stockholm, er veldig dårlig på Norsk. Flere ganger måtte jeg snakke engelsk, eller ta frem noen svenske ord.





Dag 2 ble brukt til å gå enda mer rundt. En tur til Gamla Stan,  titta litt ved slottet, og enda litt mer shopping. Tilbake på hotellet tok jeg heisen opp til Roof bar, og så på utsikten der. Fant ut at det kom til å bli en sykt fin solnedgang, så jeg kom meg ned igjen, og så og si sprang ned til vannet, og fikk med meg en fantastisk solnedgang.



For meg var det helt gull å bo rett ved togstasjon. Jeg bodde på Scandic Continental, som lå rett ved shopping-gata, og ti minutters gåtur til Gamla Stan. Det er ikke alltid så viktig hvor man drar, men for meg er det fint å dra til et helt nytt sted, hvor ingen vet hvem du er eller hva du skal. Også er det litt deilig å komme tilbake til Oslo igjen, hvor T-banesystemet er litt enklere å skjønne. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar