onsdag 25. april 2018

Ingen kan plukke alt, men alle kan plukke litt



Som mange vet, har jeg det siste året fått en veldig stor interesse for friluftsliv. Og etter at jeg har vært på tur, tar jeg ALLTID med meg søpla mi hjem, eller til nærmeste søppeldunke. Dessverre er det ikke alle som gjør det. Og vi vil vel alle ferdes i en ren og pen natur. Det vil hvert fall jeg. Og jeg kjenner at når jeg finner en teltplass, så forventer jeg at den er ryddet tom for søppel. Men det er dessverre ikke alltid sånn. Så da må man jo bare bite tenna sammen, og plukke opp da. I går da jeg gikk tur på stranda her i Sri Lanka, tok jeg med meg poser, så jeg kunne plukke opp søppel på veien. Det ble ikke lange gåturen, da jeg for hvert skritt jeg tok, lå det søppel. Stranda her er egentlig ganske fin, men når du først begynner å se og plukke, så er det så mye mer søppel, enn hva man først tror. Og det var fire ting som gjentok seg, nemlig sugerør, plastskjeer, kork og q-tips. 




Hotellet jeg bor på nå (At Ease Beach Hotel) er veldig miljøvennlig. De bruker blant annet metallsugerør og har vannflaske i metall på rommet som man kan fylle på vann gratis. Sånn burde det absolutt vært flere steder.




Jeg vet hvert fall at jeg skal gjøre enda flere små tiltak for å kunne ta så godt vare på planeten vår som jeg kan. Jeg er allerede veldig flink til å ta med sekk eller handlenett når jeg er på butikken, så jeg ikke trenger plastpose. Jeg spiser ganske lite kjøtt, og har alltid med meg vannflaske. Jeg skal prøve så godt jeg kan å unngå plastsugerør, og heller gå i anskaffelse av et metallsugerør. For dere som ofte kjøper kaffe ute, ta med deres egen kopp! Plukk ALLTID opp søppelet etter deg, og eventuelt andre. En person kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt, ikke sant?! 

Så neste gang du skal ut i naturen, ta med en ekstra pose, for du vet aldri hva folk har slengt fra seg. Og plukker ikke du det opp, hvem skal gjøre det da?... (Kanskje fugler og dyr...)

Er du ikke overbevisst ennå vil jeg anbefale å se Planet Plast på NRK (trykk her). Eller... Se den uansett.


Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar