søndag 6. august 2017

Haiketur, dag 1:


Noen mennesker trenger å vite hva som skal skje, og ha full kontroll i livet. Andre, sånn som meg, liker spenningen ved å ikke vite. Jeg har, siden jeg kom hjem fra verdensreisa, drømt om å se mer av Norge. Og Lofoten har helt klart stått øverst på steder jeg vil dra til. Jeg har også drømt om å gjøre dette på en litt annerledes måte. Som å prøve å haike meg hele veien fra Oslo til Lofoten. Det er ca. 1500km, det.



Mandag 24.juli. Vekkerklokka var satt til 10:00. Jeg sto opp en time senere, alt for å utsette dette så mye som mulig. Klokken tre var jeg på plass på Furuset, ved en bensinstasjon. Jeg vet ikke hvor lenge jeg bare sto der, fikla med mobilen, og vurderte sterkt å dra hjem igjen. Jeg begynte å bli kvalm, og følte meg veldig utilpass. Men etter hvert fikk jeg ut finger´n (bokstavelig talt). Jeg følte meg skikkelig, skikkelig teit som sto der. Det tok 1,5 time, og ingen hadde stoppet. Jeg så ikke veldig lyst på denne turen da, for å si det sånn! Men så stoppet en, og så en annen, men en skulle ikke samme retning som meg, og en annen snakka veldig dårlig engelsk, så jeg droppa det. Så satte jeg meg ned for å spise litt, og to timer etter at jeg startet å haike, kom Roy bort, og lurte på om jeg ville sitte på. Han virka snill, og skulle den veien jeg skulle, så da fikk jeg min første haik!

Jeg kom meg 53km videre, fra Furuset til et sted som heter Lunner. Her mente Roy at det var et bra sted å få haik. Etter en halvtime stoppet Jorge (tror jeg han het), fra Nederland. Han hadde haika mye da han var yngre, og hadde noen gode historier på lur. Etter 77km slapp han meg av på et sted som heter Hunndalen. Her sto jeg i max et kvarter, før Erik stoppa, en eldre mann som var veldig glad i å prate. Med han satt jeg på til Lillehammer, som ble 48km. I Lillehammer rakk jeg ikke en gang å ta opp tommelen, før Siri stoppa. Min første kvinnelige sjåfør! Hun var faktisk også fra Nederland. Med henne satt jeg på til Ringbu, ca. 57km. Hun sa jeg kunne telte i hagen hennes, men jeg ville egentlig prøve å komme meg videre. Men da jeg kom til Ringbu, var det veldig mye mygg, så jeg fant ut at jeg ville finne et sted å slå opp teltet. På vei ned til et vann, syklet det ei dame forbi, og jeg spurte om hun visste om det var noe teltplass i nærheten av det vannet. Hun sa jeg kunne telte i hagen hennes, og fulgte etter henne. Da jeg kom til huset hennes, sa hun at jeg heller kunne få sove inne. Hun leide ut på AirBNB, Bittes gjestehus, og jeg hadde flaks, for hun hadde ingen gjester den natta, så jeg fikk hele utleieleiligheten for meg selv. Gratis. Snakk om flaks, og bra avslutning på den første dagen!

Dagens etappe ble: Furuset - Lunner - Hunndalen - Lillehammer - Ringebu = 235 km.
3 menn, 1 dame.

(Om du vil se filmsnutter fra turen, kan du gå inn på Facebooksiden min ved å klikke HER.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar