onsdag 7. desember 2016

Reisebudsjett: Hvor mye penger ble egentlig brukt på et halvt år i utlandet?


Jeg vet at mange er nysgjerrige på HVOR mye penger man bruker på en sånn lang reise som jeg har vært på. Jeg var veldig nysgjerrig selv, på hvor mye jeg måtte spare, og hvor lenge jeg kunne være borte, på hvor mye penger. Jeg hadde 90 000 kr på kontoen da jeg forlot norsk jord, og de 90 000 var borte, da jeg satte mine føtter på norsk jord igjen, 6 måneder senere.

Men så må vi heller ikke glemme at det koster å forberede en tur også. Sekken kosta nesten 3000, du må ha vaksiner til ca. 2000, reiseforsikring til 12 000(!!!), visum koster som regel litt om man trenger det, noen hundrelapper til internasjonalt førerkort om man har planer om å leie bil, og så er det alltid andre småting man trenger til reisa. Og flybilletter selvfølgelig. Det kommer jo an på om du bestiller alle før du drar, eller tar turen dit du vil i løpet av reisa, men man må alltids ha den første billetten i boks. Jeg hadde fire flybilletter før jeg dro, som kom på ca. 10 000. Jeg hadde også betalt for surfekurs som kom på ca. 5000 for en uke. Da er vi fort oppe i 35 000 pluss/minus. Så hele reisa, alt i alt, kom på ca. 125 000. Til sammen kostet flybillettene mine ca. 24 000. Det er 8 flyturer. Bali-Australia-Fiji-Filippinene-USA-Costa Rica-Brasil-Norge. Det er i gjennomsnitt 3000 per flybillett, og det syns jeg er ganske bra pris, med tanke på at jeg gjorde alt dette selv, og ikke fikk hjelp av noe reiseselskap. Trenger du hjelp til å finne billige flybilletter, ta kontakt med meg! ;)
























Når alle utgifter før turen er betalt, og resten av pengene til reisa er spart, må man finne ut av hvor lenge man kan tenkte seg å reise, og kanskje dele penger på antall dager, så man finner ut av hva dagsbudsjettet skal ligge på sånn cirka. Da er det viktig å huske på at disse pengene skal i løpet av en dag, holde til mat, bo, transport, aktiviteter osv. Det kan se ganske enkelt ut før man drar. Jeg hadde jo egentlig planer om å reise i ett helt år, og ville fortsatt vært på tur, om jeg hadde klart å leve på 246kr dagen, eller 7500kr i måneden. Og det var igrunn ganske enkelt første måneden også det, på Bali. Der lå jeg til og med under budsjettet. Men da jeg etter to uker, dro fra Australia, hadde jeg klart å svi av ca. 9000kr. På TO uker. MEN. Det er alltid et men. Jeg hoppet i fallskjerm, jeg dro på båttur for å se Great Barrier Reef, og jeg kjøpte busspass for å kunne se litt mer av Australia, istedenfor å ta fly. Opplevelser koster, og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg brukte de pengene på det jeg gjorde der nede. Jeg hadde heller ikke bestilt alle flybillettene på forhånd, noe jeg er veldig glad for at jeg ikke gjorde, for det er litt kult å ikke vite hele reisa si selv en gang, og bestille flybilletter etter som hvor man vil dra der og da. Så kort oppsummert, det ble litt vanskeligere å følge budsjettet enn jeg hadde trodd. Men det er også veldig individuelt på hva man vil bruke penger på og ikke. Man skal jo leve litt mens man er på tur også!

Jeg er veldig glad for at jeg brukte penger på de opplevelsene jeg ville, selv om det for eksempel var kjipt å bruke 6000kr på togpasset i USA, og se kontoen minke og minke, men det var absolutt verdt det, og jeg tenker jo ikke på pengene nå, men på opplevelsene. OG jeg vet at jeg ikke hadde orket å reise så lenge som ett helt år nå. Det var ingen som sa at reising tar så på som det gjorde. Det er nok veldig individuelt på hva man orker, for jeg møtte folk som hadde reist mye lengre enn meg, en fyr fra Japan hadde reist i 6 ÅR. Men jeg personlig ser nå at det holder nok å reise 3-4 måneder i lengden av gangen, og jeg tror man får mer glede av reisa når man gjør det i kortere perioder.

Hele reisa jobbet og sparte jeg til selv. Jeg har kanskje ikke så mye penger igjen nå, men jeg vil heller være rik på opplevelser, enn rik på penger! :)

Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar