mandag 26. desember 2016

Drømmer


Nå er det snart et nytt år, og mange har drømmer om hvordan det nye året skal bli.

Jeg sier at du skal følge drømmene dine. Jeg får ikke sagt det nok. Vi lever bare en gang, og da syns jeg det er viktig at du gjør det du ønsker å gjøre her i livet. Så lenge det ikke går utover andre.

Drømmer kan være så mye forskjellig. Noen drømmer om et vanlig A4-liv med mann og tre unger, noen drømmer om å bli pilot, noen drømmer om å bli frisør, mens andre drømmer om å se hele verden.

Det er bra å ha drømmer og mål her i livet, men bare vit at det ikke kommer gratis, og den eneste som kan gjøre noe med livet ditt, og drømmene dine, er deg selv.

Å oppfylle en drøm, betyr ikke at du kan slippe det du har i hendene her og nå. Det krever en innsats. Det krever prioritering. Det krever guts. Det krever at du har troen på deg selv, og ikke gir opp når veien til drømmen føles som et mareritt. For drømmer er jo også mareritt. Det kan ta tid. For noen kan drømmen ligge og lure rett rundt hjørnet. For andre kan det ta flere år med jobbing for å komme dit du vil. Men med rett innstilling er det mulig, så lenge drømmen er realistisk.

Selv om jeg ikke jobber som journalist akkurat nå, så drømmer jeg om å få jobb som journalist. Reisejournalist. Leve av bloggen. Jeg vet at det kan ta flere år å bygge opp en slik erfaring og kontakter. Kanskje må jeg starte i en lokalavis og skrive agurknyheter. Kanskje må jeg flytte til Finnmark for å få meg jobb. Men jeg vet, at jeg må starte et sted. At drømmen kommer ikke gratis. Og kanskje finner jeg ut på veien, at det egentlig ikke er så ille å jobbe i en lokalavis i Finnmark.

Kanskje drømmen ikke blir som du trodde. Da er det fint å ha en andre drømmer å gå etter.

Jeg kunne skrevet en hel bok om det med drømmer og mål i livet. Kanskje det er det jeg skal gjøre i løpet av det nye året.

Og du, husk at det ikke trenger å være et nytt år for å starte veien til drømmen. Det går fint an å starte i dag. Akkurat nå. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar