onsdag 16. november 2016

Det største kultursjokket


Det største kultursjokket fikk jeg først da jeg kom hjem. Etter å ha reist rundt i et halvt år, var det å komme tilbake til mitt lille, rike land, faktisk det største sjokket.


På et halvt år har jeg ikke vært under 20 varmegrader. Kanskje en dag eller to i Sydney, men ellers har jeg hatt varmt og klamt klima hele veien. Så det å sette føttene på norsk jord, ca. 30 grader kaldere enn hva kroppen min nå har vært vant til, var helt forferdelig.

Det at jeg nå kan kaste dopapiret i DO igjen, er også uvant. Mange av landene jeg har vært i, kaster man det nemlig i en bøtte ved siden av doen, uansett om man har gjort bimmelim eller bommelom.

Varmt vann i dusjen. Etter å ha reist i Mellom- og Sør-Amerika, har det vært flest steder med kaldt vann, noen steder også iskaldt. Vi snakker brainfreeze.

Når de ikke har varmtvann i dusjen, så har de heller ikke det i vasken. Så da må man vaske opp med kaldt vann da. Føler jeg har spist bakterier fra andre mennesker hele veien.

Det å plutselig ha en hel haug med klær å velge i, etter å ha bært hele "hjemmet" mitt på ryggen. Jeg skjønner nå hvor lite jeg egentlig trenger.

Drikke skikkelig godt vann fra springen uten å bli syk. Etter å ha brukt penger på vann rundt om i verden, er det deilig å få iskaldt vann ut av springen igjen.

Jeg tror at vi tar ting litt for gitt her vi bor, og at etter en sånn tur, så setter man mer pris på tingene her hjemme. For vi er sinnsykt heldige som bor i Norge!

 Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar