søndag 16. oktober 2016

Nesten to døgn med buss

Hei, folkens! Det har vært stille fra meg i et par dager nå, fordi jeg har vært på to dagers busstur. Nesten hvert fall. Jeg dro fra Salvador torsdag morgen. Hadde egentlig planer om å være der noen dager til, sånn at kløen fra bedbugsa kunne gi seg før jeg satte meg på en buss, men hostellet var fullbooket i helgen, så da fant jeg ut at jeg bare skulle dra, siden jeg måtte pakke sekken uansett. 


Må bare si at jeg er så fasinert av favellaene(husene som folk bygger, uten å egentlig ha eiendom der.) De ligner små legohus.



Uansett. Første busstur tok ca. 18 timer. Turen gikk veldig bra, med et unntak. Jeg trodde kløen hadde begynt å gi seg, men plutselig føltes det som at huden min brant. Jeg tror nesten jeg fikk panikkanfall, for jeg fikk ikke av meg beltet med en gang, og jeg kom meg ikke til under buksa der bittene er. Så fortsatte det ned på den ene foten min, som også nesten er spist opp. Der og da følte jeg meg nesten fanga i min egen kropp, og hadde bare lyst til å rive av meg huden. Heldigvis hadde jeg begge setene for meg selv, og heldigvis gikk det over, etter en stund. Men det var helt forferdelig! Så nå tror jeg at jeg må finne noe å smøre på snart, for nå har det jo gått en uke snart...

Vi kjørte gjennom noen veldig tørre områder, og folk binder fast hester og esler så de står og beiter på veiskulderen. Og ofte sto de midt i solsteka uten skygge eller vann. Så jeg ble ikke overrasket da vi kjørte forbi døde dyr som lå i veikanten...

Litta tannpuss...


Jeg kom frem til byen Recife tidlig fredag morgen. Jeg hadde egentlig planer om å være der noen netter, men ut i fra bildene jeg så på Google, syns jeg det ligna veldig på den byen jeg er i nå. Så jeg gikk rett bort til billettluka for å se om det var noe ledig samme dagen. Det gikk en buss allerede halv åtte, som ville være fremme samme kveld, men jeg valgte å heller ta den som gikk syv. På kvelden. Fordi den var billigere, og jeg ville være fremme tidlig dagen etter. Jeg liker å komme til et nytt sted når det fortsatt er lyst ute. Også sparte jeg enda litt mer penger på å overnatte på bussen... :) Så hva gjorde jeg i over 12 timer på en buss-stasjon i Brasil uten internett? Jo, jeg leste. Jeg fant en svensk bok på hostellet i Salvador og tok med meg den.


Turen fra Recife til Fortaleza var på natta, og tok ca. 13 timer. Jeg sov så og si hele veien, så det var veldig deilig! Da jeg kom frem til Fortaleza, ble jeg litt småstressa, for jeg hadde ikke booket noe hostell, siden jeg ikke visste om bussene ville klaffe osv. Og jeg ante jo ikke hvor jeg skulle dra for å finne det. Internett er det liksom ikke så lett å få tak i, og jeg brukte egentlig mobilnettet hjemmefra, men der tok pengene slutt før jeg fant noe. Men på buss-stasjonen i Recife snakket jeg med et eldre ektepar, eller, snakket tegnspråk, for igjen, de skjønte ikke engelsk, og jeg ikke portugisisk. Men de sa, som jeg forsto, at det var et sted i Fortaleza som var veldig fint, og jeg hadde skrevet det ned på mobilen. Så da tenkte jeg at jeg kunne finne en buss som gikk dit og ta det derfra. Så da jeg kom til et sted hvor jeg så stranda på den ene siden og hoteller på den andre, tenkte jeg at det hvert fall var et trygt sted jeg kunne gå av bussen. Og der traff magefølelsen blinken! Jeg fant faktisk et hostell veldig fort også, men de var selvfølgelig fullbooket. Jeg gikk innom noen hoteller, for å høre om pris og om de kunne låne meg internettet deres, men det er folk kjipe på ass! Så etter å ha traska rundt i sikkert en time, i 30 varmegrader, ikke spist noe siden gårsdagen og 25 kilo på ryggen, kjente jeg at nå måtte jeg finne noe snart. Og til slutt fant jeg et hotell som ikke kosta sånn alt for mye. Men jeg kommer aldri mer til å dra et sted, uten å ha booket på forhånd!

Etter å ha slappet av litt og fått oversikt over hva som hadde skjedd på internett de to siste dagene, brukte jeg resten av dagen på stranda. Eller på noen steiner langs pieren. Det blåste så ille at det var ikke noe deilig å ligge på stranda. Så da lå jeg der til sola byttet plass med månen.



Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar