onsdag 27. juli 2016

Helgetur til Fresno


På fredag tok jeg bussen til Fresno! Hosten min i San Francisco sa at jeg egentlig ikke burde ta Greyhoundbussen i USA, fordi det er den bussen de med våpen tar. Var samme busselskapet jeg reiste med i Australia, og der var det veldig bra, så jeg tenkte det var greit. Men jeg så jo det da jeg kom på busstasjonen, det var mange slitne sjeler som skulle med samme buss... Men jeg kom meg hvert fall helskinnet til Fresno. Hadde aldri hørt om byen før noen på Couchsurfing sa at de kunne hoste meg der, om jeg ville. Og jeg tenkte hvorfor ikke! Hadde ikke noen andre planer uansett. De jeg bodde hos i helgen, var et kjærestepar i 20-åra, Derek og Kayla. De bor halvtimes kjøretur fra byen, litt oppi fjellene på landet. De hadde et veldig fint hus, og hadde hund og katt, så det var veldig koselig å ha dyr rundt seg igjen! De var supersnille, henta meg på busstasjon, laget kottelettmiddag til meg, og jeg fikk også egen seng.

På lørdag måtte Derek jobbe, mens Kayla tok meg med på en ølfestival i en liten by oppe i fjellene. Vi betalte for inngang, og fikk et bittelite krus. Vi skjønte ikke helt hva vi skulle med det, men da vi kom inn, var det mange telt med øl, og det var bare å starte ølsmakingen i den ene enden, og fortsette bortover. Det var også et lite band som spilte countrysanger, og deet var en veldig kul opplevelse. Hadde aldri gjort dette om jeg bare hadde bodd på hostell.


Det var mange flere telt enn på bildet over, men jeg var mer opptatt av å drikke øl, enn å ta bilder...


Etter det dro vi til en innsjø som heter Shaver lake, og møtte faren og broren til Kayla. De har båt der, så vi var ute med den, og jeg prøvde tube for første gang.


Etter det dro vi hjem til foreldrene til Kayla, og fikk middag der. Fikk også kjenne lukta av stinkdyr for første gang... Haha!

Dagen etter sto vi opp ganske tidlig for vi skulle møte foreldrene til Derek og spise frokost. Når man spiser frokost ute i USA, så skal det ikke være enkelt. Jeg valgte omellet, og ble spurt om jeg ville ha sånn eller sånn poteter ved siden av, og om jeg ville ha toast eller biscuit and gravy, og jeg sa jeg ville ha toast, for jeg ante ikke hva det andre var, og de andre bare: Har du smakt biscuit and gravy? Og da tok de egentlig bare over bestillingen for meg. Så jeg fikk smakt en skikkelig amerikansk frokost. Biscuit and gravy så ikke godt ut, men det var faktisk ikke så ille. Det var to brødklumper eller noe, som lå i en grå, tykk saus. De betalte også maten min, så det var digg!

Etter det skulle Kayla kjøpe pistol. Vi kjørte i ett par timer til en veldig stor fiske og jaktbutikk, var ikke så veldig gøy.
på veien tilbake kjørte vi innom en fastfoodburgersjappe, for de mente jeg måtte smake på den burgeren der. Og det er jo ikke rart amerikanerne er store! Jeg har smakt så mye drittmat som de mente jeg måtte smake på, blant annet funnel cake som er fritert kakebunn eller noe, med krem og frukt og ting på. Var ikke så veldig godt. Følte jeg gikk opp masse bare denne helgen, men jeg skal ikke klage, for jeg har spist mye gratis, hehe!

På kvelden prøvde jeg å skyte med pistol for første gang, og jeg var faktisk veldig god, og traff blinken. Det var veldig gøy, men jeg skal helt ærlig si at jeg var litt mer opptatt av å få tatt bilder av den sinnsykt fine solnedgangen!




Jeg skulle egentlig bare overnatte til søndagen, men de likte meg så godt at de sa jeg kunne sove over en natt til. Mandag morgen (i går) kjørte Kayla meg til togstasjonen, de mente også at det var bedre å ta tog enn buss... Og jeg må snart lære meg at ALT er stort i USA. Jeg hadde hvert fall aldri sett dobbeltdekkertog før, og fikk meg en liten overraskelse da toget kom.



På turen kjørte vi forbi en skogbrann. Det ser ut som skyer, men det er røyk.


Glemte forresten å si hvor jeg skulle ta tog til! Jeg er i San Diego nå. :)
Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar