onsdag 10. februar 2016

Ting som må ordnes før en lengre reise


  1. Spare penger:
    Dette er første pri. Kontoen må fylles opp. Ingen ting kommer gratis, og det har jeg virkelig fått kjenne på kroppen dette året. Men vil man noe nok, så får man det til. Om man så må jobbe hver jævla dag, mandag-søndag, i ett helt år. Selvfølgelig har jeg vært dritt lei og sliten, men det har gått overraskende bra, fordi jeg har en gullrot som venter på meg. Og man blir jo litt ekstra motivert hver gang lønningen kommer, og man får fylt på enda mer på sparekontoen. Følelsen av å være et skritt nærmere hver måned.
  2. Reiseforsikring: Er det noe du ha på turen, så er det dette. Jeg fikk meg et lite sjokk da jeg fant ut av hvor mye det faktisk koster, og det er nesten så jeg håper litt at det skjer noe, så jeg faktisk får bruk for den. Altså ikke at jeg blir skada, men at noe blir borte på flyturen for eksempel. NEIDA. Joda. Men helt ærlig. DET KOSTER EN HEL MÅNEDSLØNN ALTSÅ! Hvert fall ca. 12 000kr. Etter litt research fant jeg ut at den beste reiseforsikringen for meg (tror jeg) må være Gouda. De dekker det meste, også risikosport, og blir reisen kortere enn forventet, så får jeg tilbake resterende forsikringspremie.
  3. Pass: Det er kanskje greit å sjekke at passet er i orden før reisen.
     
  4. Si opp jobben:
    Altså. Jeg kan ikke bli på Peppes resten av livet. Det har vært en fin plass å jobbe mens jeg var student, og jeg har hatt et fint år som heltid der, men kroppen min er ikke laget for at jeg skal sitte stille foran en skjerm resten av livet og selge pizza. Og når jeg først har fått en gjeld på 300 000 på journalistutdanningen, så må jeg jo bruke det til noe også.
     
  5. Si opp leiligheten: Jeg vil egentlig ikke det, men når jeg ikke vet hvor lenge jeg blir borte, føles det tryggere å flytte derfra. Så når jeg kommer hjem igjen har jeg ingen sted å bo.
  6. Søke om visum: Er jo en fordel å komme seg inn i landene man har tenkt til å besøke.
     
  7. Endre mobilabonnementet: Trenger ikke akkurat mobildata på tur, så her er det bare å få det billigste man kan få. Jeg tipper jeg går over til kontantkort, sååå barneskolen, også går det jo an å kjøpe simkort i landene man er i, så blir det enda billigere.
  8. Vaksine: Jeg har ingen planer om å bli syk på turen, så neste uke har jeg time hos sentrum reisemedisin. Regner med det går ett par tusen kroner her også.
  9. Internasjonalt førerkort: Jeg har planer om å leie bil i Australia, og da kan det jo være greit å ha førerkort så man faktisk får leid. Det finnes to typer internasjonale førerkort, det kommer an på hvilke land du skal til. Jeg må nok skaffe meg begge. Les mer om det HER.
  10. Research:
    Det er jo greit å gjøre litt research på stedene man skal til. Hvor det kan være greit å bo, fine strender, ting å gjøre, myntenhet osv. I tillegg er det sykt gøy å drømme seg bort i ventetiden. Og nå folkens, nå er det bare 86 dager igjen!

1 kommentar: