onsdag 18. november 2015

Reiseanbefaling: Calpe

Turen er sponset av mamma.


Jeg har vært i Spania 3 ganger. Første gangen var jeg i Barcelona, andre gangen var det Alicante, og siste gangen var jeg i Calpe som ligger i Costa Blanca om jeg ikke tar helt feil. Av de tre må jeg si at Calpe er det fineste stedet, og er du ute etter en avslappende ferie, med strandliv og sol, dra til CALPE! Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk siden vi skulle dra så sent på året. Vi var der første uka i november, og jeg var livredd for at det skulle være kaldt der. Men det var som en varm sommerdag i Norge. Det ble fort mørkt på kveldene, og da var det litt kaldt, men ellers var det helt perfekt.

//Calpeklippen

Hotellet vi bodde på var også helt fantastisk. Det heter Gran Hotel Sol y Mar, og er et 4 stjerners hotell. Jeg tror jeg ville gitt det 5-stjerner.

//Var ikke på noen slanketur akkurat.

På frokosten var det så mye forskjellig å velge mellom, og vi spiste og spiste, før vi rulla ut på bassengområdet, hvor vi så og si bodde hele uka.


//Om noen skulle lure; Jeg elsker å bade.




Det var så fint der at det må nesten oppleves selv. Infinitybasseng er så kult! Jeg har aldri vært på et så fint hotel. Eneste jeg har å klage på det, var at vi fikk litt lite dopapir. Men det kan ha noe med oss å gjøre også da... hehe...


Første delen av uka slet vi med å finne restauranter, og det var ganske dyrt på de vi fant. Men en dag vi var ute og gikk litt på kvelden, åpnet det seg plutselig ett matmekka, og vi skjønte at vi hadde lett i feil del av byen. Her var prisene langt billigere.

//Fikk trent litt på turen.


Om du skal til Calpe, så er det et must å ta en dag hvor du er litt turist. Så den ene dagen sto vi opp litt ekstra tidlig, spiste en god frokost, og pakka sekken med masse drikke. Første mål var naturreservatet Calpeklippen, eller Penyal d'Ifach som den heter på Spansk. På forhånd hadde jeg googlet litt, og det sto noe om at det var farlig og bratt å gå helt opp til toppen, og at det bare ble sluppet opp 150 personer av gangen. Jeg kan si det sånn at jeg var ganske lettet da vi kom ca. halvveis og resten av veien var stengt. Det var noen gale turister som var gale og klatret over gjerdet, men jeg var godt fornøyd med den turen jeg hadde fått. Første delen av klippen var nok så fin med god utsikt, villkatter og fantastisk natur. Absolutt verdt turen.




Det er et naturreservat til midt i byen, og dit gikk vi på veien tilbake til hotellet. Det er flamingoer(!!!) der, men de sto dessverre alt for langt unna, så vi så bare noen små rosa flekker. Skikkelig nedtur, for det hadde jeg gledet meg veldig til.

//Her er flamingoene.. Bare på andre siden av vannet...

Alt i alt var det en fantastisk fin tur, og jeg anbefaler alle å dra dit. Jeg vet i hvert fall hvor i Spania jeg skal ha leilighet når jeg blir gammel.





Tusen takk for en fin tur, mamma og lil'siss! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar