torsdag 13. november 2014

Lettet over å kunne gi ut låt på egen EP

//Foto: Jonas Aandal Kiste
























I høst kunne du se Siv Marit Egseth delta på det nye underholdningsprogrammet «The Hit» på Nrk1. I løpet av november skal hun også gi ut EP’en «Play Hard».

«The Hit» har gitt ukjente låtskrivere muligheten til å fremføre en låt til et stort publikum.
Siv Marit Egseth meldte seg på The Hit etter oppfordring fra bekjente som mente det kunne være en gylden mulighet for henne. 

– Jeg hadde ikke tenkt så mye over det i utgangspunktet, men tenkte etter hvert at det kunne åpne nye veier for meg, forteller Egseth.

Hun hadde heller ingen forventninger om å bli plukket ut som en av de 42 deltakerne, da hun fikk vite at det var 3162 påmeldte bidrag. Det at det var den engelske plateprodusenten Steve Lillywhite, som har jobbet med blant annet U2, the Killers og The Rolling Stones, som valgte ut Egseth som en av deltakerne ut ifra alle påmeldingene, var det største for henne.

– Dette ble kvalitetsstempelet og tillittserklæringen. Det er alltid gøy å få bekreftet fra veteraner at det du gjør er godt nok for bransjen, spesielt for min del, når det er dette jeg vil leve av. Alt etterpå var mer flaks og uflaks i forhold til hvilke artister som passet låten stilmessig og teknisk, forteller Egseth

Håpet på A1
Hadde Egseth visst på forhånd at det var Venke Knutson og Jørn Hoel som var i samme episode som henne, ville hun ha sendt inn en annen låt, enn «We Own This Place». Da artistene dukket opp, skjønte hun med en gang at dette ikke kom til å gå, og i ettertid har hun sett at programmet har et konsept hvor det handler mye om uflaks og flaks, med tanke på hvilke artister som passer til din låt. Egseth skulle ønske det var A1 som dukket opp i episoden hennes, fordi de er langt mer aktuelle for hennes låt. 

Egseth har ikke vært deltaker i et slikt program før, og syns det var en veldig morsomt og lærerikt å få være med i programmet. 

– Det var moro å være bak kulissene og se hvor mange timer det tar i forhold til at det bare tar noen minutter på TV. Det beste er å få møte mange nye mennesker, både de som jobber med produksjonen, og de andre låtskriverne. Det hele var en veldig fin erfaring som jeg kan ta med meg videre, forklarer Egseth.

Ville få det unnagjort
Under sendingen ser man en veldig rolig Siv Marit, men hvordan var det egentlig bak kulissene?

– Jeg var utrolig nok veldig rolig. Jo lenger jeg ventet på at artistene skulle komme inn i rommet, steg pulsen litt, men med en gang de kom inn døren, og jeg så hvilke artister det var, sank pulsen seg helt igjen. Jeg ville bare bli ferdig med det, siden låten min ikke var stilen til verken Knutson eller Hoel.

Egseth ble ikke skuffet over at hun ikke kom videre. Hun var mer skuffet over at det ikke var noen mer aktuelle artister som kom inn døren.

– Jeg ble faktisk litt lettet, for da kunne jeg bruke låten selv, og den blir en del av min kommende EP.

//Foto: Jonas Aandal Kiste
Vokst opp med musikk
Musikk har vært en stor del av familien og miljøet Egseth har vokst opp i. Det er derfor kanskje ikke noen overraskelse at hun har drevet med musikk så lenge hun kan huske. I starten av barneskolen begynte hun med keyboard og saksofon, og i starten av ungdomsskolen ble det sangtimer. 
I løpet av november kommer EP’en «play hard» ut, men den første singelen, den samme som Egseth fremførte en bit av på The Hit, har allerede kommet ut, og ligger på blant annet på Spotify.

– Jeg føler meg utrolig heldig som får lov til å drive med musikk, og at jeg har evnene og arbeidsmoralen det krever. Jeg syntes det er utrolig viktig å bruke livet sitt på noe man liker å gjøre, det er det livet handler om.

Til slutt ønsker Egseth at hun en dag kan bidra til at musikere og kunstneres rettigheter i Norge kan forbedres, og at kunsten blir lønnet og satt pris på slik den burde, fra både medmennesker og statlige hold. 

– Det er lite lønn i forhold til all den jobben som blir gjort, og det er ikke alle som ser verdien i det. Det er en liten drøm det også, at verden skal bli et bedre sted for kunstnere og musikere. Men ingen ting er vel perfekt, avslutter Egseth.

EP'en har nå kommet ut, hør den på Spotify: Siv Marit – Play Hard

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar