tirsdag 15. august 2017

Haiketur, dag 5.


Ingen ting er bedre enn å våkne opp til sol, fin utsikt fra hengekøya og 50 myggstikk. I panna. Ok, kanskje ikke 50, men mange. Pluss en på leppa. Men samme det, for i dag SKULLE jeg komme meg til Lofoten!

Botox eller myggstikk? Same same...

Tenk å våkne opp til det her da!



Lå mange kråkeboller her.

Sekken ble pakka, og jeg kom meg opp på veien igjen. Og første bilen jeg prøvde å haike med, stoppa. Jeg kom meg til Hamarøy, som var ca. halvveis til Skutvik, der ferga skulle gå fra. En mann gikk forbi, og sa jeg hadde god tid før ferga gikk. Hadde ikke tenkt på å sjekke det før nå. Neste ferge gikk 18:30, og klokka var rundt 12 nå, så ja. Jeg hadde god tid!

Så da tok jeg meg tid til å gå innom butikken, og da jeg var tilbake for å haike, tok det ikke lang tid før en eldre mann stoppa. Han var så snill og kjørte meg hele veien til kaia, selv om han ikke skulle så langt. Så da jeg kom til kaia, var det "bare" fem timer til båten skulle gå. Haha. Men været var helt fantastisk, tror det var nærmere 30 grader, så det gjorde ingen ting å sitte ute og vente.

Var ganske fint her som jeg måtte vente på båten!

Lite utdrag fra Snapstoryen min... haha!


Båten fra Skutvik til Svolvær tok nesten to timer, og det var en veldig fin tur. Ca. 20:30 satte jeg mine føtter på Svolvær. Herregud for en følelse!





Det første jeg gjorde var å gå på butikken for å kjøpe Pepsi max og Candy King smågodt, for dette måtte jo feires! Jeg hadde også funnet ut av hvilken vei jeg ville prøve å komme meg i Lofoten, og fant et bra sted å haike. Igjen trengte jeg ikke å stå så veldig lenge, før ei veldig hyggelig jente stoppa. Hun var heldigvis fra Lofoten, og visste om en fin plass jeg kunne slå opp teltet. Så hun kjørte meg til den stranden, selv om hun ikke skulle dit. Stedet het Kallestranda/Paradisbukta, og jeg ble først litt skuffet over stedet, for det var veldig mange mennesker der, som telta og campa. Ikke søren om jeg skulle sette opp teltet mitt midt oppi klynga.
Så da var det bare å ta beina fatt og finne et sted for meg selv. I enden av den veien jeg gikk, var det noen hus, og stengt gjerde, så jeg tenkte at det ikke var lov å gå videre der. Jeg slapp heldigvis å gå hele veien tilbake, for det var lav-vann, så jeg kunne bare gå over sanda til det andre stedet jeg hadde pekt ut. Så gikk jeg ut på en Odde, og der var den perfekte teltplassen. Med fjella som bakgrunn, turkist vann og den fine utsikten. Her lå jeg helt alene, fordi jeg gadd å gå litt lenger enn til strandkanten.

FØR: 



 ETTER:


Fikk satt opp teltet og tok meg en rask dukkert. Vannet var faktisk ikke så kaldt heller. Da jeg kom opp til teltet igjen, kom det to gutter, som jeg tror ble veldig skuffa da de så at det allerede lå noen her. Så lagde jeg mat, nøt utsikten, og var veldig fornøyd med meg selv. Sovna fort når jeg la meg. Godt fornøyd med å endelig komme i mål!


Dagens etappe ble: Ulvsvåg - Hamarøy - Sutvik = 20km.
Båt: Skutvik - Svolvær = 48km.
2 menn.

(Om du vil se filmsnutter fra turen, kan du gå inn på Facebooksiden min ved å klikke HER.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar