søndag 4. desember 2016

Det er ikke alle som gleder seg til jul



Nå er det den tiden på året igjen. Den tiden hvor alle hjerter gleder seg. Eller gjør de det? Nei, det er ikke alle som gleder seg like mye til jul som andre. Det å leve med en alkoholiker/rusavhengig blir bare ti ganger verre i jula. For det er nå det er lov å kose seg litt ekstra!

Jula skal først og fremst handle om barna, ikke alkohol. Jeg husker jeg spurte om vi kunne ha en alkoholfri jul en gang. Når en 18-åring ikke vil ha alkohol i jula, er det kanskje noe som ikke helt stemmer. Dagen du gledet deg til i et halvt år i forveien som liten, ble plutselig borte. 

Jeg syns vi skal tenke litt på de som ikke har det så bra i jula. Selv om de får god julemat på bordet, og fine gaver under treet, så er det ikke så mye som skal til før julen er ødelagt. Selv om det er mange andre voksne tilstede, så vet jeg at barn skjønner og ser så utrolig mye mer, enn hva de voksne tror. Det største ønske mange barn har, er at det skal være en alkoholfri jul, og det syns jeg de voksne skal akseptere. 

"Jeg skjønner ikke at noen ikke kan glede seg til jul" har jeg hørt flere ganger. Jo, jeg skjønner det godt.

(Jeg har heldigvis fått gledet meg igjen de siste årene, og det er fint!)

Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar