torsdag 3. november 2016

Veganer på deltid

Vegansk taco jeg hadde på Bali

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri, ALDRI, kommer til å slutte helt med å spise kjøtt. Tror jeg. (Pappa er jo jeger...) Jeg levde som vegetarianer i to måneder av turen, men da jeg kom til USA ble fristelsen for stor til å ikke spise en skikkelig saftig, amerikansk burger. Men igjen, så er det veldig sikkert at jeg har, og kommer til , å kutte ned på kjøttspisingen. De fleste har vel sett "Live redder verden. Litt." (om ikke, se det!!) Jeg skal ikke uttale meg for mye om det med miljø og klimagasser osv, men bare det at kua slipper ut mer klimagasser enn en bil, er jo en god grunn til å spise mindre kjøtt. Så om alle kutter ut kjøtt minst en gang i uka, så er det bedre enn ingenting, og du er med på å bidra. Litt. Vi vil vel alle at de som kommer etter oss, skal leve til de dør, fordi de ble gamle, og ikke fordi jorda går under.

Det jeg egentlig skulle frem til, er at jeg har hengt med noen folk en stund nå, og hun ene er veganer. Vi har laget middag sammen i en uke nå, og alle gangene har det vært vegansk, som betyr at det ikke er noen form for animalsk løype (egg, melk, ost, osv.). Og den maten dere, den maten er noe av det beste jeg har smakt. Sånt helt serr. Det har åpnet seg en ny matverden for meg, og jeg som egentlig ikke er så glad i å lage mat, jeg gleder meg til å prøve å lage noe av det når jeg kommer hjem. Blir det en suksess, så blir det nok en oppskrift her også. :)

1 kommentar: