torsdag 29. oktober 2015

Torsdag: ut av komfortsonen


Helvetesuka dag 4.

Fokusområder:
  • Et døgn uten søvn. 
  • Livet utenfor komfortsonen.
  • Mot, frykt og utsettelse.
  • Godfølelsen etterpå.


Så var torsdagen her. Dagen er omtalt som den værste dagen i boka. Den dagen jeg har gruet meg mest til. Dere tror vel at jeg snart skal legge meg for dagen. Men der tar dere grundig feil! Jeg har fortsatt over 27 timer før jeg kan legge meg. Jeg skal døgne. Jeg skal være våken fra 05:00 torsdag morgen, og ikke legge meg før fredag kveld klokken 22:00. Det er 41 timer, det.

Det er flere som sier at jeg MÅ jo ikke døgne, og følge boka til punkt og prikke. Nei, jeg MÅ ingen ting, men jeg vil. Når jeg først skal fullføre helvetesuka, så skal det gjøres ordentlig!

Jeg kom meg opp i dag også. Spinningtime 06:30, så jobb. Har ikke skjedd så mye foreløpig i dag, men jeg må si det er utfordrene å ikke skulle koseprate med kollegaer. Det går egentlig ikke.
Det står i boka at man skal bruke minst mulig transportmiddel denne dagen. Så da gikk jeg hjem fra jobb. Tok meg ca. 45 min, og det var veldig deilig, så tror det er noe jeg skal begynne med. Kvelden og natten skal brukes til å gjøre ting jeg alltid tenker at jeg skal få gjort, så nå skal jeg skrive en liten to do-liste.

"Torsdagen skal lære deg at dine egne grenser er mye videre enn du tror, og den skal lære deg hvordan det oppleves å befinne seg utenfor sin egen komfortsone. Hvordan oppleves det å være der du egentlig ikke har lyst til å være? Å kjenne et konstant ubehag? Å gjøre ting du ikke har lyst til å gjøre, over et tidsrom som er mye lenger enn du tror du orker?" - Utdrag fra boka Helvetesuka.

Hvor mye jeg liker å døgne?

Det er viktig å tenke positivt under slike omstendigheter, noe jeg selv syns jeg er flink til. En morgen etter trening, litt kaldt og støl i kroppen, var jeg klar for å ta en varm og lang dusj. Men det kom ikke noe varmt vann ut. Så da tenkte jeg at jeg hvertfall er heldig som har vann i springen, uansett om det er kaldt eller varmt. Og da gikk det egentlig ganske greit å dusje i kaldt vann. Og det samme må jeg tenke på døgningen. At jeg skal klare det. At det egentlig ikke er så ille.

Elsker det.

Folk snakker hele tiden om hvor slitne de er, men i forhold til hva da? Dette blir et sammenligningsgrunnlag, og det som før var slitsomt, vil nok ikke virke like slitsomt etter dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar