mandag 3. august 2015

På tur til Stranda


I sommer har jeg vært på biltur i Norge. Jeg og to venninner, Marlen og Victoria, kjørte bil til Vestlandet. Vi bodde på en seter, med så mange gjeter. Neida... Det var sauer. Det var helt fantastisk å komme seg litt bort, og bo uten strøm, dekning og vann. (Selvom alle ikke var like fornøyd med at det ikke var dekning på mobilen..) Vi ble vekket av bjelleklang, drakk vann rett fra elva, gikk fjellturer, så Briksdalsbreen og padla kajakk i Geirangerfjorden. Dusja ikke på fem dager, heh.
Men det var en super tur, og håper vi får dratt på flere slike turer og opplevd litt mer av Norge. For Norge, you are breathtaking!



Setra vi bodde på.







Briksdalsbreen.

Mestringsfølelse på toppen av Storhornet,  1309 moh.
Jeg kan si det sånn, at jeg fikk testet høydeskrekken min på turen. Den ene fjellturen vi gikk på, måtte jeg faktisk bli igjen halvveis, fordi kroppen min nekta å gå videre. Jeg fikk et lite sammenbrudd, og trodde jeg skulle dø. Angra selvfølgelig etterpå, når jeg så hvor fint det var på toppen, på bildene jentene tok. På den andre fjellturen vi gikk (og som jentene sa var mye værre enn den første vi gikk), klarte jeg å komme meg til toppen. Men det var mye tårer, skjelving og banning. Trodde faktisk ikke høydeskrekken min hadde blitt så ille. Vi klartra seriøst rett opp, i mose, steiner og snø.  


Geiranger, WOW, jeg har ikke ord. På ferja over fra Helleshylt til Geiranger, så vi flere fraflytta gårder, som lå i fjellene. Helt sykt å tenke på at folk har levd der. De bandt ungene i tau, for at de ikke skulle dette ned fra fjellene! Da vi kom til Geiranger, hadde vi booket kajakk. Det vi ikke visste, var at vi måtte kjøre enda en time og ta en ferje, for å komme oss til stedet vi hadde leid. Heldigvis hadde vi god tid, og vi rakk det fint. Men tips, finn ut av hvor dere skal før dere drar... 



Det var en veldig fin opplevelse å padle i Geirangerfjorden, anbefales! Men det var sterk strøm, så vi ga oss etter halvannen time.


På veien hjem kjørte vi om Trollstien. JEG kjørte. Så nå kan jeg krysse det av på bucketlista. Haha!



Føler jeg fikk opplevd mer av Norge på de fem dagene, enn hva jeg har gjort i hele mitt liv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar