torsdag 1. januar 2015

Du er præggis om du ikke drikker


Nyttårsaften 2014 valgte jeg å være edru og spise middag med familien. Allikevel er det noen som spør hvorfor jeg ikke drikker. Må jeg ha en grunn til at jeg velger å ikke drikke, og tilbringe litt tid med familien min? Må jeg ha et svar på hvorfor jeg ikke drikker? En unnskyldning? Jeg kan vedde på at flere har tenkt at jeg er præggis. Men folkens. Å være præggis er ikke den eneste grunnen til at man ikke drikker. Du skal få grunnene mine her og nå. Og etter du har lest dette, ikke spør meg igjen hvorfor jeg velger å ikke drikke.

Jeg har gjort mye med alkohol i blodet, mye jeg ikke hadde gjort om jeg var edru. Ting jeg angrer på. Men fylla har skylda, sant?
Jeg er den beste versonen av meg selv når jeg er edru, og blir egentlig bare flau av å tenke på hvordan jeg oppfører meg når jeg er full, og jeg blir flau på andre sine vegne når jeg ser fulle folk.
Liker du meg for den jeg er når jeg er full, liker du feil person.
Jeg vil ha noe ut av dagene og livet mitt, ikke ligge i senga og syntes synd på meg selv, for noe jeg har gjort mot min egen kropp. Jeg vil ha en sunn kropp og livsstil.
Jeg vil huske det jeg gjør, og være stolt av det. Jeg vil være den beste versonen av meg selv. Jeg vil si det jeg mener og gjøre ting jeg egentlig ikke tør, uten at det er alkoholen som gjør det for meg.
Jeg har opplevd alkoholisme på nært hold, og det ligger i familiegenet. Det er kanskje den viktigste grunne til at jeg velger å ta avstand til alkohol. Jeg vil ikke bli det jeg selv har opplevd.

Jeg valgte å starte dette året uten gift i blodet, og jeg har lyst til å fortsette det slik også. Jeg gruer meg litt, for vi lever i et samfunn hvor drikkepresset er stort. Men vær så snill. Selvom jeg ikke drikker, kan du drikke så mye du vil, det gjør du akkurat som du vil med. Bare ikke la meg få dårlig samvittighet for at jeg gjør noe jeg ikke vil.

Godt nytt(edru)år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar